Уроки англійської мови

Урок в 4 класі
ТЕМА: Дні тижня. Навчальні предмети.
МЕТА:
·        Повторити й активізувати ЛО теми «Дні тижня. Навчальні предмети» діалогічному та монологічному мовленні; the Present Simple Tense та структури з is та are.
·        продовжувати навчати учнів сприймати знайомі лексичні і      граматичні конструкції на слух і складати речення за зразком;
·        Формувати уміння працювати в групах і в парах, переключатися на різні види діяльності, тримати відповідний темп в роботі;
·        Розвивати усне й писемне мовлення, навички читання та аудіювання;
·        Виховувати інтерес до школи і вивчення шкільних предметів, культуру спілкування і шанобливе відношення до співбесідника.
ТИП УРОКУ: комбінований.
МЕТОДИ і ПРИЙОМИ: бесіда, читання, аудіювання, гра, тренувальні вправи.
НАОЧНІСТЬ ТА ОБЛАДНАННЯ: картки для індивідуальної роботи, мультимедійна презентація, фігурки гномів та їх будиночки, мультимедійний проектор, екран.
                                                     ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчання:
1. Організаційний момент.
T. Good morning, girls and boys’?
 Ps. Good morning, Good morning,
       Good morning to you,
       Good morning , dear teacher.
        We are glad to see you.
 T. I am glad to see you too. How are you?
 Ps. We’re super.
2. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
T. O. K. Then let’s begin our lesson.
     Aim of the lesson.
Ø Today we continue to learn the days of the week. We’ll also speak about the lessons. And we are going to speak about your favourite day and  lesson.
ІІ. Введення в іншомовну атмосферу.
     Phonetic drill
Monday for health
Tuesday for wealth
Wednesday the best day for all
Thursday for crosses
Friday for losses
Saturday not luck at all.
(Діти повторюють за вчителем і читають разом.)
III.Основна частина
1.     Активізація ЛО теми «Дні тижня» у мовленні
1). На дошці зображення гномів з назвами днів тижня англійською мовою та будиночків з назвою днів тижня російською мовою. Учні мають знайти будиночок для кожного гнома.
T. Children, look at the blackboard! You can see seven little gnomes and seven houses there. Find the house for each gnome.

2). Гра «What is the day before …?», «What is the day after …?»
Учитель називає день тижня, учні називають наступний / попередній день.

3). Бесіда з учнями:
What is your favourite day?
What days don’t you like?
What day is it today?

2.     Активізація назв уроків.
1)    Розгадування кросворду
T. Solve crossword and find "hidden" word. (Розгадай кросворд і знайди «сховане» слово.)
 2.Бесіда з учнями про розклад
Look at the screen! You can see a timetable there. Read it very attentively and answer my questions. (Розглянь розклад занять і дай відповіді на запитання.)
1) When is Maths?           
2) When is Reading?        ____________________________________________
3) When is English?          ____________________________________________
4) When is Art?                _____________________________________________
5) When is Sport?             ____________________________________________
6) When is Music?            ____________________________________________
3. Повторення теперішнього неозначеного часу ( стверджувальна та заперечна форма).
1).T. Look at the table and tell what lessons children like and what don’t like. (Розглянь таблицю й запиши, які уроки діти люблять, а які ні.)
F.ex.:
2). Робота з індивідуальною карткою.( Розвиток навичок письма).
1) Children sing songs and play music at          __________(Art, Music) lessons.
2) Children jump, run and do sport at    ___________(Sport, Maths) lessons.
3) Children read and learn poems at       _________(Reading, Music) lessons.
4) Children draw pictures at          ____________________       (Art, English) lessons.
5) Children count and do sums at  _____________(English, Maths) lessons.
6) Children speak, read and write English at     _______(Art, English) lessons.
4. Фізкультхвилинка.
5. Розвиток навичок аудіювання.
T. Vicky’s favourite lesson is Music. Let’s listen to the text and then do the task
T. I’ll read the sentences and you show a green “signal card” if the sentence is “true” and a red “signal card” if the sentence is “false”
1.     Vicky is a schoolgirl.
2.     She goes to school six days a week.
3.     She goes to school five days a week.
4.     Vicky likes Maths.
5.     Vicky likes music and singing.
6.     Her favourite lesson is Music.
7.     Wednesday and Friday are her favourite days.
8.     She has got music on this days.



6. Розвиток навичок діалогічного мовлення. Робота в парах.
T. Look at the table and make up the dialogue as in example .

Day of the week
      I like
My favourite  lesson
Bill
Monday
Maths
Sport
Kate
Wednesday
Art
English
Tom
Friday
Reading
Maths
Sue
Tuesday
English
Music
F. ex.: -Which day of the week do you like, Bill?
           - I like Monday.
           - What lesson do you like?
           - I like Maths but my favourite lesson is Sport.
7.  Розвиток навичок читання. Робота в групах. (Reading. Work in groups)
Pre – reading task
 T. Now, pupils let’s divide the groups. Each group will have the task to put the sentences in order to make up texts about schoolchildren. Let’s look at the plan.
      Plan
1.     Name of schoolchildren.
2.     Country.
3.     What they like doing.
4.     Favourite lesson.
5.     Favourite days.
 T. While reading the text pay attention to these points of the plan.
(Each group reads the text)
Text 1
  Maths is his favourite lesson. He is from London, England. He has got Maths on these days. He likes doing sums and counting. His favourite days are Monday, Tuesday, Wednesday and Tuesday. Bob is a schoolboy.
Text 2
  He has got Sport on these days. Stepan is a schoolboy. Sport is his favourite lesson. He is from Kyiv, Ukraine. His favourite days are Tuesday and Friday. He likes playing sport, running and jumping.
Text 3
  Stella is a schoolgirl. Her favourite days are Monday and Wednesday. She is from Spain. She has got Music on these days. Music is her favourite lesson. She likes playing music and singing songs.

IV. Заключна частина
1.Summarizing (Підведення підсумків)
T. So our lesson is coming to an end. We have discussed your school subjects and you have done all exercises very well.  
At the end of our lesson let’s sing a song about school subjects.

Thank you for your work and listen to your marks.
2. Home task
T. Children, open your daybooks and write down your hometask: write about your English lessons.


Тема: My house. My flat. My room

Урок в 3 класі

Клас: 3
Тема: My house. My flat. My room
Мета:
        -закріплювати лексичні одиниці за темою “My flat. My room. Furniture.”, засвоєні на попередніх уроках;
        - продовжувати навчати учнів сприймати знайомі лексичні та граматичні конструкції на слух та складати речення за зразком;
         -розвивати лексичні навички та навички мовлення ,читання та аудіювання;
         -формування вміння учнів переключатися на різні види діяльності, тримати відповідний темп у роботі;
         - прищеплювати інтерес до англійської мови;
         -виховувати сумлінне ставлення до навчання;
 Обладнання: план кімнати, завдання до виконання вправ, малюнки меблів, ноутбук, мультимедійний проектор, екран, мультимедійна презентація.
Хід уроку
I. The beginning of the lesson.
 1. Greeting
 T: - Good morning, children! I’m glad to see you.
 Ps: - Good morning, dear teacher! We are glad to see you too.
 T: - Thank you. Dear children, I hope you are well today. Take a card according to your mood and show it to me, please. (Children pick up the cards.)
 2. Повідомлення теми та мети уроку.
 T: - So. All pupils are in a good mood. And I can start our lesson.
 T: - Let’s read the poem “Little mouse” from the blackboard and try to guess the topic of our today’s lesson.
                                                 Слайд 2
 - First listen to me and then read it as a dialogue. Boys are cats. Girls are mouse.
 T: - Have you guessed the topic of our lesson? What is it? You are right. Our topic is “My house”, “My flat”, “My room”
                                                 Слайд 3  
 T: - Today, we are going to speak about your houses, flats, try to describe one of the room, make up dialogues and do some interesting tasks.
 T: - I hope you will enjoy it.
 II. The main part of the lesson.
 T: - Look at the blackboard. You can see a room. But you cannot see any furniture in it. You must find it and their places in the room.
 T: - First let’s find furniture. I’ll read you some sentences, try to guess what thing it is.
 1) What has four legs
 But it is not an animal? (a table)
 T: - Well, Let’s check. Go to the blackboard and look!
                                             Слайд 4
 2) A thing on which to sleep. (a bed)
 T: - Let’s check.
                                              Слайд 5
 3) a thing on which to sit at the table. (a chair)
                                              Слайд 6
 4) a thing which we can paint. (a picture)
                                               Слайд 7
 5) a thing on which to put books. (a bookshelf)
                                                Слайд 8
T: - We have found all furniture. Now let’s put each of them at the necessary places in the room.
 - Some interesting tasks help you to do it.
                                                  Слайд 9
 1 Listening
 The first task: -Let’s play the game “ Catch the word”.  Listen to the words and clap your hands when you hear the words connected with our topic.
 A room, a bathroom, a bath, a sister, a dog, a cat, a mother, a wall, a pen, a table, a toy, a father, a sofa, a bed, a carpet, a chair, a fox, a TV –set, a pencil, a window, a football, a family.
 T: - So, we have done the first task and have the first prompt.
 (The table is near the window.)
 T: - Do you agree with him?
                                                    Слайд 10
 2. Writing
Part I
 T: - The second task. Make up words. The pictures help you.
 1) e p a r c t
 2) a f s o
 3) a l l h
 4) r m a c h i r a
 5) d e b
Part II
                                             Слайд 12
Find parts of the words and read them

 T: - Well, done.
 (The bed is near the wall on the right)
                                         Слайд 13          
 T: - Is it right?
 3. Work in groups
                                         Слайд 14
 T: - The third task. Divide our class into three groups. Take the stripes and make up sentences.
Group I 1) on, The, carpet, is, floor, the.
               2) near, The, bed, is, the, window
               3) armchair, The, in front of, is, the, TV
Group II 1) bookcase, chair, next, The, to, the, is
                2) is, sofa, The , bookshelf, above, the.
                3) on, is, wall, flower, The, the.
Group III 1) next, the, to, armchair, sofa, is, the.
                  2) is, the, in, bathroom, bath, The.
                  3) above, The, table, lamp, is, the.
                                          Слайд 15, 16, 17
 T: - Well, we have done.
 (The chair is near the wall on the left.) Слайд 18
4. Фізкульт хвилинка
                                           Слайд 19
You work very good. I think you are tired.
 Let’s have a rest. Look to the screen and repeat after Poppy Cat.
                                            Слайд 20
Head, shoulders, knees and toes,
Knees and toes.

Head, shoulders, knees and toes,
Knees and toes.

And eyes, and ears, and mouth,
And nose.

Head, shoulders, knees and toes,
            Knees and toes.
5. Reading
 T: -The fourth task. Read the little texts and try to guess what room is it?
                                                  Слайд 21(пошагово)
 Bathroom: This room is very small. There is a bath and a shower in it.
 We wash our face and hands there. What room is it?
 Living-room: It’s a very big room. There is a little table, a sofa and armchair in this room. We can watch TV and read books in this room.
 What room is it?
                                                    Слайд 22 (пошагово)
 Bedroom: It’s a nice room. You can see a big bed, a mirror in this room.
 We can sleep in this room. What room is it?
 Kitchen: This room is not very big. We can see many cups, plates on the table. We can cook and eat there. What room is it?
 T: - Well, done. Let’s see. What is the next thing and where we must put it?
 (The picture is on the wall above the chair.) Слайд 23
                                                    Слайди 24, 25, 26
6. Vocabulary practice. Pair work.
 T: - Your next task is to make up dialogues. Work in pairs. Look, there are  nice rooms on the screen. Make up your dialogues: Where is…? – It is…
 Where are…? – They are…
 T: - What is the last thing and where we must put it?
 (The bookshelf is next to the window on the right.) Слайд 27
7. Speaking
 T: - So, Our room is ready. How do you think? What room is it?
 P: - It’s a bedroom.
 T: - Let’s try to describe this room.
III. Homework                              Слайд 28
1.Замість малюнків  встав слова. Прочитай текст.
2.Прочитай текст завдання 1 ще раз і запиши відповіді на запитання.
3. Скласти кросворд, використовуючи слова, які вставляли в першому завданні.

 IV. Підсумок уроку.
1.Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів.
T.: We have done all our tasks. Your work was very intensive and great. Do you like our lesson? Take a card according to your mood and show it to me, please. (Children pick up the cards.)
And now let`s count your smileys.
                  Your marks are  ….
                                                          Слайд 29


Презентація до уроку " My house. My flat. My room
http://metodportal.com/node/24700




It is important to know a Foreign Language (Урок домашнього читання в 5 класі) За підручником Карпюк О.Д. Англійська мова для 5 класу (5-й рік навчання),2013http://metodportal.com/node/25224


Урок-реквієм до дня пам’яті жертв голодомору «Запалимо свічку пам’яті»  http://metodportal.com/node/25225